23 lutego 2016

5 zasad dobrego snu
(ARCHIWUM)

WPIS Z ARCHIWUM POPRZEDNIEGO BLOGA

Sen jest bardzo ważny w życiu człowieka,  to właśnie dzięki niemu odpoczywamy, a nasz organizm się regeneruje. Gdy śpimy nie wystarczająco długo i głęboko odnowa naszego organizmu bardzo zwalnia i w znacznym stopniu zostaje zahamowana, jednak nie może się zatrzymać (gdyby się zatrzymała, nie przeżylibyśmy nawet tygodnia). Wiedzieliście o tym, że po około dwudziestu minutach od zaśnięcia wszystkie komórki znajdujące się w centralnym układzie nerwowym działają w tym samym tempie?
recepta na dobry sen
PIXABAY

Jak wiecie swojego czasu miałam problemy z zasypianiem, zwłaszcza w stresowym okresie lub, gdy późnym wieczorem w mojej głowie kłębiły się różne myśli. Dziś staram się unikać takiego rozmyślania o sprawach ważnych i poważnych późną porą. Nie zawsze to wychodzi, gdyż życie pisze swój własny scenariusz. Jednak znalazłam kilka prostych zasad, umożliwiających dobry sen.


CO ZROBIĆ, ABY DOBRZE SPAĆ?

RUTYNA
Organizm człowieka lubi rutynę, dlatego dobrze jest się kłaść spać i rozpoczynać dzień mniej więcej o tej samej porze. Z własnego doświadczenia wiem, że nie jest to takie proste jak mogłoby się wydawać, ale warto spróbować.

ZWOLNIJ
Dobrze jest, gdy popołudnie jest aktywne, jednak późnym wieczorem warto jest zwolnić i przykładowo nie ćwiczyć na godzinę przed snem, gdyż takie czynności wpływają pobudzająco.

ZRELAKSUJ SIĘ
Na dwie godziny przed snem, dobrze jest znaleźć chwilę dla siebie i wziąć gorącą kąpiel lub prysznic. I tu przyznaję, że o wiele lepiej śpię, gdy wieczorem wezmę wcześniej prysznic, niż dopiero przed snem. Warto zrezygnować w tym czasie z kawy na rzecz herbaty. 

SYPIALNIA
Ważne jest to, aby pamiętać o tym, żeby w sypialni było wystarczająco ciemno (rolety/zasłony) i nie za ciepło. Jedną z moich pierwszych porannych czynność jest otworzenie okna w sypialni i wywietrzenie pomieszczenia. Jednak na około godzinę, zanim położę się do łóżka uchylam chociaż na 5-10 minut okno (robię to nawet zimą!). 

POŚCIEL
Kupując pościel staram się zwracać szczególną uwagę na to, aby była ona bawełniana, ponieważ ten typ materiału bardzo dobrze oddaje ciepło. To samo kryterium stosuję odnośnie piżamy - ma być bawełniana i wygodna.

A Ty masz jakiś swój sprawdzony sposób na dobry sen?

8 komentarzy

  1. Nasze duże łóżko i mój mąż obok :) Ale faktycznie o wiele lepiej się zasypia w ciemnym pomieszczeniu, które wcześniej przewietrzyłam.

    Ja jestem śpiochem, więc mnie ścina koło 21:30-22, na szczęście nigdy jeszcze nie miałam poważnych problemów z zasypianiem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja, aby się wyspać musze mieć kompletną ciszę. Wygodne łóżko i mięciutką poduszkę. Dla mnie to wystarczy.
    kolorowych snów;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie mam jednego sposobu, łączę kilka drobnych sztuczek, które raz sprawdzają się lepiej, a raz gorzej.

    OdpowiedzUsuń
  4. W zasadzie wymieniłeś wszystko. Dodalabym wygodne łóżko. Dla mnie najważniejsze jest też świeże powietrze. Latem śpię przy uchylonym oknie, zima wietrze przed snem. To podstawa! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dla mnie najważniejsza jest sypialnia porządnie wywietrzona i taka, w której bez problemu się oddycha - bo jeśli zbyt duszno, to nieprzespaną noc mam murowaną.

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak.Rutyna to podstawa. Materac musi byc wygodny, bo mozna nabawic sie bolow plecow. Ja pracuje wieczorami, ale zawszs znajde godzinke na 'relaks' na kanapie zanim sie poloze.
    Kocham spac I gdybym mogla to spalabym do 11 :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Od kiedy mam dziecko niestety nie chodzę spać o stałej porze, a noce nie zawsze w pełni są przespane. :(
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja stosuję wszystkie Twoje metody.
    Nie mógłbym spać w jasnym pomieszczeniu, źle by mi się też spało, gdyby było za gorąco. Dlatego nawet, gdy na zewnątrz jest minus 10, to i tak wietrzę przed snem.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

TOP